FANDOM

Freja
Freya
Pani Wanaheimu
Bogini Miłości i magii
Informacje
Płeć: Kobieta
Status: Nieśmiertelna
Kategoria: Bóg Nordycki
Wygląd
Oczy: Błękitne
Włosy: Blond
Wzrost: Każdy
Rodzina
Mąż: Od
Syn: Blitzen
Córka: Hnoss
Gersimi
Ojciec: Njord
Brat: Frejr
Szczegóły
Dom: Folkwang
Występowanie
Miecz Lata: Występuje
Młot Thora: Zostaje wspomniana
Galeria
Kliknij, aby wejść na Bifrost
- Frejo.
- Mój drogi Magnusie, jakże miło spotkać cię osobiście! - Później zwróciła się do Blitzena, który posępnie wpatrywał się w swoje buty: - A jak ty się masz, Blitzenie?
Blitzen westchnął.
- Świetnie, mamo.

–Poznanie z Freją, Miecz Lata, str.286

Freja  – bogini nordycka należąca do dynastii Wanów , bliźniacza siostra Frejra. Była bóstwem wegetacji, miłości, płodności i magii. Ponadto patronowała wojnie, a połowa poległych wojowników podlegała jej władzy. Jej mężem był Od (letnie słońce), córkami Hnoss (skarb) i Gersimi (klejnot).

Mity Edytuj

Według mitów uważana za najpiękniejszą z bogiń, jej obecność na Asgardzie gwarantowała innym bóstwom szczęśliwe życie. Jej atrybutem był złoty naszyjnik Brisingamen. Freja posiadała też drugi naszyjnik, Hildiswin, wykuty przez dwóch braci - Daina i Nabbiego, krasnoludzkich złotników. Często towarzyszyły jej małe białe koty, które powoziły jej rydwanem. Wyobrażano ją często jako postać otoczoną okrągłym pierścieniem, który przedstawiał jej naszyjnik i symbolizował płodność.

Jest ona boginią, której poświęconych jest najwięcej mitów, zazwyczaj jednak stanowi ona w nich przedmiot pożądania olbrzymów, bogów i ludzi. Jej kult utrzymywał się do XIII wieku, a wiele jej atrybutów przypisano w Skandynawii Matce Bożej.

 Atrybuty Edytuj

  • Złoty naszyjnik Brisingamen,
  • Hildisvin – dzik będący jej wierzchowcem,
  • Szata z sokolich piór,
  • Powóz zaprzężony w uskrzydlone koty.

Ciekawostki Edytuj

  • Od jej imienia w wielu językach germańskich pochodzi nazwa piątego dnia tygodnia: Friday (w języku angielskim), Freitag (w języku niemieckim) – dzień Frei.
  • Freja często przybierała postać sokoła. Posiadała swój pałac, Folkwang w Asgardzie. U stołu wojowników Walhalli miała miejsce równe Odynowi. Posiadała moc zmieniania ludzi w dziki.
  • W mitologii greckiej Freja jest utożsamiana z Ateną (jako bogini wojny) i Afrodytą (jako bogini miłości).

Atrybuty Edytuj

  • Złoty naszyjnik Brisingamen,
  • Szata z sokolich piór,
  • Powóz zaprzężony w uskrzydlone koty.