FANDOM

Frigg
Frigg
Bogini rodziny, ogniska domowego i deszczu.
Szara Eminencja Asów
Informacje
Płeć: Kobieta
Status: Nieśmiertelna
Kategoria: Bogini nordycka
Rodzina
Mąż: Odyn
Syn: Baldr
Hodur
Hermod
Thor
Córka: Mallory Keen
Frigg

Frigg – bogini nordycka z rodu Asów. Według poematu Lokasenna córka starszego bóstwa Fjørgyn, według innych źródeł olbrzymki Jord i Odyna, siostra lub macocha Thora. Frigg była małżonką Odyna, boginią małżeństwa, opiekunką rodziny, ogniska domowego i bóstwem deszczu.

Historia Edytuj

Według mitów tkała ona wraz ze swymi służkami chmury w swym Morskim Dworze – Fensalier. Zajmowała miejsce obok męża, mogła nawet zasiadać na jego tronie Hliðskjálf. Znała przeznaczenie, a jednak nie mogła go odwrócić – tak stało się w przypadku Baldura, gdy prosząc każde stworzenie o nieczynienie krzywdy swemu synowi zapomniała o jemiole. Frigg miała zapłakać dwa razy w historii świata: pierwszy raz – gdy zginął Baldur, drugi – gdy nastanie koniec świata i zginie Odyn. Usługuje jej Fulla, uważana czasem za jej siostrę.

Potomstwo Edytuj

Boskie Edytuj

Swe boskie dzieci miała jedynie z ze swoim mężem - Odynem.

Partner Dzieci
Odyn Hodur, Baldr i Hermod

Półboskie Edytuj

W mitologii nie są wspomniane półboskie dzieci Friggi, lecz Rick Riordan dodaję jedną córkę: Mallory Keen.

Partner Dziecko
Nieznany Mallory Keen

Ciekawostki Edytuj

  • Wyobrażano ją jako kobietę spowitą w chmury, lecącą na miotle, co być może dało początek późniejszym wyobrażeniom o czarownicach.
  • Ze względu na podobieństwo imion, kompetencji i związki z Odynem Frigg (z rodu Asów) mylona była z Freją (z rodu Wanów), siostrą Freya, córką Niorda. (źródło "Heroje Północy" Jerzy Ros).
  • Atrybutem Frigg była brzoza.
  • Jest nordyckim odpowiednikiem Hery/Junony i Hestii/Westy.
  • Podobnie jak bogini egipska Tefnut, jest boginią deszczu.