FANDOM

Hel
Heloł
Bogini umarłych
Władczyni Helheimu
Informacje
Płeć: Kobieta
Status: Nieśmiertelna
Kategoria: Bogini Nordycka
Wygląd
Oczy: Mleczno-Białe
Wzrost: Dowolny
Rodzina
Ojciec: Loki
Matka: Angerboda
Brat: Fenrir
Jormungand
Vali, Narfi, i Sleipnir (przyrodni bracia)
Siostra: Samira Al-Abbas Alex Fierro
(przyrodnie siostry)
Występowanie
Miecz Lata: Występuje w śnie
Młot Thora: Wspomniana
Na każdego bohatera przypada tysiąc tchórzy - powiedziała Hel. - Na każdą bochaterską śmierć tysiąc bezsensownych. Na każdego einheriego... tysiąc dusz wędrujących fo mojego królestwa.

–Hel do Magnusa, Miecz Lata

Hel - bogini umarłych. Córka Lokiego i Angerbody. Jej braćmi byli wilk Fenrir i wąż Jormungand.

Hel według mitów uległa jedynie częściowemu rozkładowi - zachowała twarz i ciało żywej kobiety, natomiast jej nogi były szkieletem. Hel bywa też przedstawiana jako osoba, której połowa ciała była ludzkiego koloru, druga przerażała trupią zgniło-granatową barwą. Siedzibą Hel jest Sleetcold, skąd rządzi duszami zmarłych. Na środku stał stół "głód", na nim spoczywał nóż "łaknienie", a wokół krzątały się sługi "leniuch" i "spóźnialska". Zasiadała na tronie zwanym "Łożem chorych". Była boginią bezlitosną – odmówiła uwolnienia ze swego królestwa zabitego na skutek intrygi Lokiego boga Baldura, mimo że jego brat Hermod osobiście udał się do piekieł, aby ją o to prosić. Hel miała kochanka, boga zimy Ulla, który spędzał z nią kilka miesięcy w roku. Gdy nadejdzie Ragnarok, dusze jej poddanych wyruszą do walki przeciw bogom.

Hel to także pierwotna nazwa piekła w mitologii norweskiej. Dostęp do tej krainy wiedzie przez jaskinię o nazwie Gnipahellir i jest strzeżony przez dwugłowego psa o imieniu Garm. Najgłębiej umieszczoną częścią tej krainy jest Nastrond, przedstawiany jako kraina poprzecinana rwącymi strumieniami i rozlanym wokół morzem kwasu i jadu, w którym brodzą najgorsi przestępcy, zdrajcy, itp. Tam też mieści się siedziba Nidhogga, potwornego smoka, który zjada korzenie Yggdrasilu, Drzewa Świata.

Hel

Ciekawostki Edytuj

  • Jest nordyckim odpowiednikiem greckiego Hadesa, rzymskiego Plutona oraz egipskiego Ozyrysa.
  • Jej imię oznacza ukryte.
  • Z wyglądu przypomina grecką Melinoe.