FANDOM

Loki
Loki Viria
Bóg oszustw
Ojciec Samiry
Informacje
Płeć: Obojniak
Status: Żywy
Kategoria: Olbrzym
Bóg nordycki
Rodzina
Żona: Sigyn
Syn: Fenrir (Fenris)
Jormungand
Sleipnir
Córka: Hel
Samira Al-Abbas
Ojciec: Farbauti
Matka: Laufey
Szczegóły
Dom: Jaskinia (dawniej)
Misje: Zabicie Heimdalla (w przyszłości)
Występowanie
Miecz Lata: W snach
Młot Thora: Epizotycznie
Galeria
Kliknij, aby wejść na Bifrost

Loki – olbrzym z mitologii nordyckiej, zaliczony w poczet bogów, symbol ognia i oszustwa. Syn olbrzyma Farbautiego i olbrzymki Laufey. Matka Alex Fierro.

Życiorys Edytuj

Zrodził największe potwory – wielkiego wilka Fenrira (Fenrisa), węża Jormunganda (Midgardsorma) i boginię umarłych Hel – według większości wersji miał owe potomstwo z olbrzymką Angerbodą z Żelaznego Lasu. Nigdy do końca nie trzymał z żadną ze stron (oprócz Ragnaroku, gdy wreszcie opowie się przeciw bogom i powiedzie na nich olbrzymów). Towarzyszył Thorowi w wielu wyprawach po świecie, podarował Odynowi Sleipnira – ośmionogiego, bardzo szybkiego rumaka, a także swego syna. Loki miał także dwóch synów ze swą żoną Sygin – Valiego i Narviego, z Sif Ulla. Był również zmieniony w kobietę, podziemną czarownicę, co trwało osiem lat. Przez ten okres rodził straszliwe potwory. Dzięki Lokiemu bogowie zdobyli też swe najważniejsze atrybuty. W micie o Sif Lokiego oskarżono o złośliwe ścięcie jej włosów. Za karę musiał zdobyć dla niej nowe, złote, ale rosnące jak żywe; wykonały je karły, synowie Ivaldiego – najważniejszym z nich był Brokkur. Przy tej okazji Loki dostał od nich włócznię Gungnir i statek Skidbladnir. Wówczas Loki postawił w zastaw swoją głowę, że Eitri, brat Brokkura, nie zdoła już zrobić trzech równie cennych przedmiotów. Ale ten z pomocą brata i pozostałych karłów wykonał dzika Gulinborstiego, bransoletę Draupnir oraz młot Mjollnir dla Thora. Bogowie orzekli, że najcenniejszy jest Mjollnir. Loki przegrał więc zakład i powinien stracić głowę, ale wtedy próbował uciec, wykorzystując swe czarodziejskie buty, pozwalające mu latać i chodzić po wodzie. Gdy zaś Thor go schwytał, oświadczył, że oddał w zakład głowę, a nie szyję. Karły w zemście ucięły mu więc tylko język i zszyły usta (co miało być karą za jego krzywoprzysięstwo). Małżonką Lokiego była Sigyn. Bogowie, mając Lokiego za szaleńca i psotnika, wybaczali mu wiele złych uczynków, ale kiedy przyczynił się do zabicia Baldura (boga piękna) oraz uniemożliwił mu powrót z zaświatów, przykuli go do skały, gdzie musiał odkupić swój uczynek, przykuty łańcuchami tak, żeby padał na jego twarz okropny jad węża znajdującego się nad nim. Jego wierna żona Sigyn trzymała misę nad twarzą Lokiego i gdy ta napełniała się, Sigyn opróżniała ją – wtedy kropla jadu docierała do twarzy Lokiego i ten, trzęsąc się z bólu, powodował trzęsienie Ziemi. Wierzono, że w końcu Loki wyswobodzi się z więzów i zapragnie zemsty. Bitwa Ragnarök rozpocznie się przypłynięciem do Asgardu (stolicy bogów) statku Nagelfar, którego Loki będzie sternikiem. Loki zginie w Ragnaroku walcząc z bogiem strażnikiem Heimdallem (zabiją się nawzajem) – będzie to pierwsza wielka walka w Ragnaroku.

Związki Edytuj

Aisha Al-Abbas Edytuj

Gdy Loki, był ranny Aisha, się nim zaopiekowala. Dziewięć miesiecy później urodziła się Samira Al-Abbas. Niestety kochanka Lokiego niedługo umarła, z niewiadomych powodów, a Samira zamieszjała z rodzicami Aishy.

Pan Fierro Edytuj

Nie wiadomo jak, Loki znalazł pana Fierro.W każdym razie, Bóg oszustw, zmienił płeć i przestał się jedną noc z mężczyzną. Po dziewięciu miesiącach urodził/a się Alex.

Zdolności Edytuj

  • Polimorfizm - Loki posiada zdolność przemiany (w łososia, konia, ptaka, pchłę itp.), włącznie ze zmianą płci.
  • Mowa - jego magiczny głos zwiódł już niejednego, także bogów.
  • Iluzja - Loki umie wszystkim pokazać świat w formie iluzji.
  • Mimo, iż został uwięziony przez innych bogów nadal ma możliwość wnikania do świadomości ludzi i półbogów.

Ciekawostki Edytuj

  • Istnieje seria książek Jakuba Ćwieka Kłamca która opowiada historię o Lokim i innych mitologiach we współczesnych czasach. W skład sagi wchodzi sześć książek: Kłamca, Kłamca 2. Bóg marnotrawny, "Kłamca 2,5 Machinomachia" (Wydana po części 4) Kłamca 3. Ochłap sztandaru, Kłamca 4. Kill'em all i "Kłamca. Papież Sztuk" (Wydana po części 2,5) W tej serii Loki staje się anielskim chłopcem na posyłki.
  • W niektórych wersjach Loki był reprezentowany jako bóg ognia.
  • Jego greckim odpowiednikiem jest Prometeusz.
  • W "Mieczu Lata" Thor wskazuje, że Loki jest bratem krwi Odyna. Niektóre wersje przedstawiają Loki'ego jako syna Odyna.
  • Loki jest jedynym głównym antagonistą serii książek Riordana, która nie ma żadnej armii