FANDOM

Mitologia Nordycka - zbiór mitów i opowiadań o bogach nordyckich. W mitologie tę wierzyły ludy Skandynawskie i Nordyckie: Danii, Szwecji, Norwegii, Islandii, Wysp Owczych oraz takich krajów jak Finlandia.

Mit o początku świata Edytuj

Wszystko zaczęło się w Ginnungagapie - otchłani wypełnionej lodem. Na południe od tej krainy leżał Muspellheim - kraina władania przez olbrzyma Surtra, który swoim oddechem topił lody Ginnungagap. Z roztopionych lodowców powstały wody Niflheimu. Z tej zaś krainie płynęła rzeka Eliwag, której narodził się praojciec olbrzymów - Ymir. Uśpiony Ymir zrodził po parze z każdej płci oraz Ergelmira, z których powstała rasa Thursonów. Ymir do tego zrodził krowę Audumlę, która karmiła Thursonów. Audumla przez trzy dni lizała sól z lodowca. Po tych dniach narodził się najstarszy z Azów - Buri. Syn Aza poślubił Bestlę - córkę olbrzyma Baldarona. Z ich związku narodzili się Odyn, Wil i We. Odyn i jego rodzeństwo zabili Ymira, by przestał płodnić Thursonów. Od tamtego czasu olbrzymy nienawidzą bogów.