FANDOM

Tyr
Tyr
Bóg wojny, walki i siły, honoru, prawa, sprawiedliwości
Jednoręki
Informacje
Płeć: Mężczyzna
Status: Żywy
Kategoria: Bogowie
Rodzina
Syn: Thomas Jefferson Jr.
Ojciec: Hymir
Szczegóły
Dom: Asgard
Misje: Związanie Fenrira
Występowanie
Miecz Lata: Wspomniany
Tyr – jeden z głównych bogów nordyckich z dynastii Asów.

Tyr to syn Hymira; bóg wojny, walki i siły, a także honoru, prawa, sprawiedliwości. Zwany był "jednorękim", gdyż stracił rękę podczas próby poskromienia wilka Fenrira. Bogowie, zdając sobie sprawę z zagrożenia, jakie stanowi ten potwór, poprosili krasnoludy o sporządzenie cienkiej i delikatnej sieci, do założenia której starali się podstępem nakłonić Fenrira. Wilk pozwolił sobie nałożyć sieć pod warunkiem, że jeden z bogów włoży dłoń do jego pyska. Gdy odkrył, że wpadł w pułapkę, odgryzł dłoń Tyra, ponieważ to właśnie on przyjął ryzykowny zakład.

Uważa się, że Tyr pierwotnie pełnił rolę bóstwa naczelnego, którą stracił później na rzecz Odyna. Jego kult nie był w późniejszym okresie silny, jego przejawami były jedynie modlitwy kierowane do niego przed bitwą. Uważano go za personifikację nieba. Gdy nadejdzie Ragnarök, Tyr będzie walczył z Garmem, psem bogini Hel. W wyniku tej walki zabiją się obaj nawzajem. Tyrowi jest poświęcona runa Tiwaz o kształcie przypominającym dzidę, którą zwyczajowo umieszczano na głowni miecza.